کار آفرینی
نمره کلاسی = 3 نمره نمره امتحان کتبی = 16 نمره حضور و غیاب = 1 نمره
1 - پرژه کارآفرینهای سال 90 تا 96
کار آفرینی
کار آفرینی = خلاقیت +نو آوری
اطلاعات و نمادهایی که در حافظه درازمدت وجود دارد و اگر ما آنها را عینا استفاده کنیم تفکر همگرا میباشد .
اطلاعات و نمادهایی که در حافظه درازمدت وجود دارد و اگر ما آنها را تغییر دهیم می شود تفکر واگرا که همان تفکر خلاقیت است .
ارزش – تازگی – ایده
خلاقیت در ذهن و نو آوری در عمل میباشد .
خلاقیت – تازگی – مدیریت – کسب و کار
بطور کلی به 5 دوره تقسیم می شود .
1.
دوره اول :
هزاره اول قرون 15 و 16 در این دوره به صاحبان پروژه های بزرگ که مسئولیت اجرایی
این پروزه ها همانند ساخت کلیسا , قلعه ها تاسیسات نظامی و ... از سوی دولت های
محلی به آنها واگذار گردید , کاآرین اطلاق می شد .
در این دوره پذیرش مخاطره لاظ نشده است .
2.
دوره دوم (هزاره دوم
) قرن 17 میلادی
این دوره همزمان با شروع انقلاب صنعتی در اروپا بوده – مخاطره پذیری در این دوره
به کار آفرین افروده شد . کارآفرین در این دوره شامل افرادی همانند بازرگانان و
صنعت گران و دیگر ساکنان خصوصی می شد .
3.
دوره سوم ( هزاره سوم
) قرون 18 و 19
در این دوره کار آفرین فردی است که مخاطره می کند و سرمایه مورد نظر خودرا از طریق
وام تامین می نماید .
*** تاده 1980 سه موج وسیع , موضوع کارآفرینی را به جلو رانده است :
1. موج اول ( پیش نوین گرایی ) کشاورزی
2. موج دوم ( نوین گرایی ) ماشین بخار , مدیریت کلاسیک که شامل مدیریت علمی (تیلور) , مدیریت بروکراسی (وبر) , کارایی مدنظر بود
3.
موج سوم ( پسا نوین
گرایی یا پست مدرن ) آموزش مجازی –
دانشگاه نجازی , تغییر لحظه ایی اطلاعات
نئو کلاسیک : رهبری (اثر بخشی مد نظر بود )
کار آفرین کسی است که متعهد می شود خطر پذیری یک
فعالیت اقتصادی را سازماندهی , اداره و تقبل نماید .
همه براین باورند که کار آفرین , موتور محرکه توسعه اقتصادی کشورهای توسعه یافته و
در حال توسعه است .
1. تولید ثروت
2. توسعه فناوری
3. اشتغال مولد
کار آفرینان منابع را مدیریت می کنند تا چیز تازه ای بسازند , اعم از شغل تازه یا کالا یا خدمات یا تی بازار تازه .
1. کار آفرینی , موجب گردآوری پس اندازهای عمومی , بی هدف و سرگردان می شود .
2. کار آفرینی , موجب ایجاد شغل در سطح وسیع می شود .
3. کار آفرینی , به توسعه متوازن منطقه ایی منجر می شود و همچنین باعث کاهش تمرکز اقتصادی در منطقه خواهد شد .
4. کار آفرینی , منجر به توزیع مجدد ثروت و در آمد به صورت عادلانه در جامعه می شود .
5. کار آفرینی , کیفیت زندی را بهبود می بخشد .
|
1. کار آفرینی فردی
2.
|
فردیست که مسئولیت جمع آوری منابع لازم برای شروع یا رشد کسب و کاری را بسیج می نماید و تمرکز او بر نو آوری و توسعه فرایند , محصول و خدمات جدید می باشد .
هر سازمانی می تواند محیطی را فراهم کند که در آن تمام افراد بتوانند در انجام امور کار آفرینی مشارکت کنند .
کار آفرینی شرکتی به مفهوم تعهد شرکت به ایجاد و معرفی محصولات جدید , فرایندهای جدید و نظام های سازمانی نوین است .
به سه نوع تقسیم می شوند
کار آفرینی در یک زمینه اجتماعی برای سازمانهای غیر تجاری و اقتصادی کار آفرینی اجتماعی را در بر می گیرد و به سه نوع تقسیم می شوند .
1. کار آفرینی اجتماعی یک پارچه
2. کار آفرینی توزیع مجدد
3. کار آفرینی اجتماعی مکمل
هر فعالیت اقتصادی که به طور روشن و به منظور ایجاد دستاوردهای مثبت اجتماعی بر پایه ارزش ها و نیازهای اجتماعی طراحی شده باشد .
هر فعالیت اقتصادی که در یک سازمان و یا نحاد غیر انتفاعی انجام شود تا به وسیله آن از توانایی ها و فرصت های موجود برای کاهش هزینه ها و یا افزایش درآمد ها و تنوع بخشی به آن استفاده کند . از نوع توزیع مجدد است
هر گاه یک سازمان یا نهاد غیر انتفاعی بخش نوینی را برای فعالیت های اقتصادی خود به طور رسمی تاسیس کند تا از منابع آن , هزینه های بخش غیر انتفاعی خو درا تامین کند .
1. شناسایی و ارزیابی فرصت
2. تدوین طرح تجاری
3. تامین منابع مورد نیاز
4. اداره بنگاه تاسیس شده
کارآفرینان قادر هستند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند . به عبارتی ریسک پذیری عاقلانه را انجام می دهند .
فرصت : مجموعه شرایطی است که نیازی را برای یک محصول یا خدمت جدید به وجود می آورد .
· چشم انداز
· ماموریت
1. عوامل اجتماعی
2. اقتصادی
3. جمعیت شناسی
4. الگوی نقش شرایط
5. کودکی و تحصیلات
6. تجربه کاری
· تجربه کاری
· عوامل اجتماعی
· عوامل اتصادی
· سن *جایگاه اجتماعی
· تجربه کاری *الگوی نقش
· توفیق طلبی = تمایل به انجام کار
نیاز به توفیق طلبی
تمایل به انجام کار در استاندارد های عالی به قصد موفقیت در موقعیت های رقابتی
· فروید اندیشیدن خلاق را نوعی رویای روز یا خیال باقی می داند
· گیلفورد به دو نوع تفکر همگرا واگرا اشاره می کند
1. تمرکز
2. انگیزش
3. تحمل ابهام
4. آینده نگری
قدرت تحمل ابهام عبارت است از پذیرفتن عدم قطعیت به عنوان بخشی از زندگی , توانایی ادامه حیات با دانش ناقص درباره محیط و تمایل به آغاز فعالیتی مستقل بی آنکه شخص بداند آیا موقف خواهد شد یا خیر ....
در تمام لحظات با تمرکز بر چشم انداز , همه انرژی , وقت و سایر منابع را حول این هدف مصروف نماید .
نیاز خود شکوفایی یک از مهم ترین انگیزه های کارآفرینان در محقق کردن جشم انداز خود است.
سود مالی بندرت انگیزه کارآفرینان قرار میگیرد چرا که پول به تنهایی نمی تواند انگیزه انجام تمام زحماتی باشد که در شروع یک فعالیت کار فرینانه لازم است .
چشم انداز برای شخص کارآفرین کاملا شفاف و خالی از هرگونه ابهام بوده , داشتن چنین چشم انداز به کارآفرین کمک می کند تا حرکتی مستمر و بدون سردرگمی و مستقیم به سمت هدف داشته باشد .
خلاقیت , یعنی تلاش برای ایجاد یک تغییر هدف دار در حد مسائل اجتماعی یا اقتصادی سازمان .
یک مورد کافیست
· خلاقیت , به کار گیری توانایی های ذخنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است .
· خلاقیت , یعنی توانایی پرورش و تولید اندشه جدید در موضوع مدیریت و همچنین تولید یک محصول , نو است .
· خلاقیت , عبارت است از طی کردن راهی تازه یا پیمودن یک راه طی شده قبلی به طریق نوین .
تفکر همگرا اطلاعات و نماد هایی که در حافظه دراز مدت شما قرار دارد . و آنرا عینا استفاده کنید ( بدون تغییر )
( یک مورد کافیست )
· در تفکر همگرا , امور مربوط به هم , در نظر گرفته و امور نامربوط , کنار گذاشته می شوند . ولی در تفکر واگرا , بین امور نامربوط ارتباط بر قرار می شود .
· فردی که دارای تفکر واگرا یا خلاق است , سعی می کند , عناصر و اجزاء نامربوط را به متصل کند
· در تفکر همگرا , امکان اشتباه نیست و فرد سعی دارد , از اشتباه پرهیز نماید , در تفکر واگرا و خلاق , به فد فرصت اشتباه داده می شود .
· برای تفکر منطقی و همگرا , جهت مشخص است , اما مسیر خاصی در تفکر واگرا وجود ندارد و مقصد مشخص نیست .
تفکر واگرا اطلاعات و نماد هایی که در
حافظه دراز مدت شما قرار دارد ولی انهارا
تغییر دهید .
تفکر واگرا همان خلاقیت است .
( یک مورد کافیست )
· خلاقیت , عبارت است از فرایند یافتن راه های جدید برای انجام دادن بهتر کارها .
· خلاقیت , یعنی توانایی ارائه راه حل جدید برای حل مسائل و مشکلات موجود در سازمان ها .
· خلاقیت , یعنی ارائه افکار و طرح های نوین برای برای تولیدات و خدمات جدید .
خلاقیت همان تمایل و ذوق به ایجاد کار و تولید بوده که در همه افداد و در کلیه سنین به طور بالقوه وجود داشته و با محیط اجتماعی – فرهنگی پیوستگی مستقیم و نزدیکی دارد . در شرایطی مناسب نیز لازم است تا این تمایل طبیعی به خود شکوفایی تحقق بپیوندد به عبارتی خلاقیت یعنی چدید آوردن دستاوردهای جدید و ارزشمند , بر اساس نوعی تفکر که در کلیه افراد کمابیش وجود دارد .
5 – خود یابی و خود شکوفایی |
4 – احترام به خود و دیگران |
3 – اجتماعی |
2 – ایمنی |
1 - فیزیولوژیکی |
1. جذب
2. الهام
3. آزمایش
4. پالایش
5. عرضه
1. سلامت روانی و ادراکی
2. انعطاف پذیری اداراک
3. ابتکار
4. ترجیح دادن پیچیدگی نسبت به سادگی
5. استقلال رای و داوری
موانع بیروی خلاقیت
1. آداب و رسوم
2. همرنگی
3. قوانین و مقررات
4. شغل
5. نگرانی و ترس از عدم استقبال اجتماعی
موانع فردی خلاقیت
1. عادت
2. ترس از عدم موفقیت
3. عدم انعطاف پذیری
4. عدم اعتماد به نفس
5. دوری از موقعیت های مهم
طوفان ذهنی یکی از شیوه های برگزاری جلسات و مشاوره و دستیابی به انبوهی از ایده ها برای حل خلاق مسائل می باشد .
1. در خصوص پیشنهادهایی که از سوی افراد مطر می شود هیچ گاه نباید فضاوتی صورت گیرد . زیرا سبب تشویق افراد شده تا تمام ایده ها و نظرات خود را مطرح کنند .
2. از تمامی ایده های پوچ و غیر عملی استقبال شود .
3. کمیت ایده ها هدف اصلی است چراکه این امر به کیفیت می انجامد .
4. ایده ها و نظرات و پیشنهادها را می توان با یکدیگر ترکیب و در نهایت اطلاح و انتخاب کرد .
خیلی اوقات آن چه را که فکر می کنیم واقعیت است . واقعیت نیست . واقعیت ها با پنج حس انسان درک می شوند .چیزهایی که چشم می بیند و طوری که مغز آن را تفسیر می کند باعث این خطا می شود . چشم می بیند , اما وظیفه ذهن چیز دیگری است . کار ذهن مرتب کردن , دسته بندی و قابل فهم کردن جرقه هایی است که پس از دیدن , مغز آن را ایجاد می کند .
هدف این تکنیک این است که شما بتوانید با قدرت توقم بعضی از اوقات با خطاهای عمدی طور دیگری به مسائل نگاه کرده تا بدین وسیله اصل واقعیت موضوع را در یابید . این سعی باعث می شود مقداری اطلاعات از شکاف های م.جود در بافت های عصبی , آزاد شده و به وسیله پیوند با اطلاعات قبلی , الگوی ذهنی جدیدی ساخته شود و یا موضوع از الگوی ذهنی قبلی به الگوی دیگری انتقال یابد .
مخفف چهار کلمه : Define , Open , Identify , Transform
منظور از انتخاب این واژگان این است که برای حل مشکل لازم است ابتدا موضوع و مساله را دقیق تعریف و مشخص نمود و سپس ذهن را برای راه حل های مختلف باز نگه داشته تا بهترین راه حل شناسایی و در نهایت آن را به عمل تبدیل کرد .
هدف اصلی این تکنیک قدرت تصور است تا آن را در جهاد و ابعاد مختلف و ضروری به حرکت در آورد .
جایگزینی : به جای او چه کسی را می توان به کار گمارد ؟ - از چه فرایند دیگری می توانیم استفاده کنیم
موقعیت وضغیت فعلی با چه چیز دیگری می تواند مخلوط شود ؟ -
آن را شبیه به چه چیزی می توانیم بسازیم ؟
ایده نوشیدن نوشابه بانی – یک ایده خلاق است که خمیده کردن و به صورت L در آوردن نی سبب راحتی و زیبایی بیشتر شده است
.
پاسخ به اینکه اگر رنگ را تغییر , سرعت , شکل و
... را تغییر دهیم چطور می شود ؟
چند مداد بزرگ و غول پیکر می تواند طرح بسیار زیبایی به ورودی یک دانشگاه
بدهد - کپسول آنتی بیوتیک را می توان چند
هزار برابر کرد و به عنوان تابلو یک داروخانه مورد استفاده قرار داد .
چه استفاده ایی می توان از مواد زائد آن کرد ؟
روزی نووانی این سوال را از خود پرسید که (( چه استفاده ای می توانم از این ماشین
جسن زنی خراب بکنم ؟))
سپس ماشین چمن زنی را به دوچرخه خود وصل کرد و بدین طریق اولین موتور گازی دنیا
متولد شد . آن نوجوان (( سویی شیرو هوندا )) بود .
چه چیزی را می توان حذف کرد ؟
حذف سیم تلفن باعث بوجود آمدن تلفن های همراه گشت .
اگر به جای جمله بعد از فروش پس گرفته نمی شود .
در مقابل مشتری ها بنویسیم بعد از فروش پس گرفته می شود . چه اتفاقی خواهد افتاد ؟
آیا مشتری با اطمینان بیشتری خرید نخواهد کرد .
یک از موانع مهم خلاقیت , مفروضات قبلی است که ناخود آگاه اجازه نمی دهد فکر در همه جهات به حرکت در آید , بسیاری از مفروضات قبلی ممکن است در اصل همان زمانی که در ذهن ما ایجاد شده اند , غلط باشند , مثل خطرناک بودن دوچرخه در ذهن کسی که خواب تصادف شدید با دوچرخه را دیده است .
روش انتقاد کتبی – صندوق پیشنهادات و انتقادات و
پیشنهادات
این تکنیک همانند تکنیک طوفان ذهنی است با این تفاوت که در این شیوه افراد روبروی
هم نیستند . در روش طوفان ذهنی به دلیل خجالت و شرم و یا حتی عدم تمرکز کافی افراد
نمی توانستند تمام نظرات خودرا ارائه دهند ولی در این روش شخص تمام انتظارات و
پیشنهادات خود را در کاغذ نوشته و این درخواست به دستور رئیس می باشد که هر شخص
بصورت جداگانه این کار را انجام می دهد و نیازی هم نیست که شخص اسم خودرا بنویسد .
1. گام اول – ابتدا مساله را شناسایی و تعریف می کنیم .
2. گام دوم – پس از شناسایی و تعرف مساله , آن را داخل دایره و در سمت راست برگه کاغذ می نویسیم
3. گام سوم – یک خط مستقیم به سمت چپ می کشیم که در واقع این خط شبیه به ستون فقرات ماهی است .
4. گام چهارم – حالا نوبت به تیغه های ماثی است که برای ترسیم آن خطوطی مورب را با زاویه 45 درجه نسبت به خط ستون فقرات ماهی ترسیم می کنیم .
5. گام پنجم – در این مرحله هریک از تیغه ها را که نشان دهنده علت های اصلی مساله است , از طریق طوفان ذهنی بررسی وواکای می کنیم و در برابر هریک از خطوط مورب یکی از دلایل اصلی را که منجر به بروز مساله شده است می نویسیم .
6. گام ششم – در این مرحله در صورتی که لازم دیدیم می توانیم زیر شاخه هایی را به تیغه های ماهی برای تحلیل بیشتر اضافه کنیم و می توانیم در هریک از شاخه هایی که عوامل اصلی بروز مساله را نشان می دهند , دقیق تر شده و عوامل جزئی تری که باعث بروز مساله شده است را اضافه کنیم . این روند و اضافه کردن زیر شاخه ها را تا هر سطحی که لازم است ادامه می دیم تا در نهایت به مجموعه ایی از عوامل تاثر گذار که باعث ایجاد مساله شده اند برسیم .
7. گام هفتم – در این مرحله باید علت ها را اولویت بندی کنیم به این ترتیب علت هایی که دارای پیچیدگی کمتری هستند نزدیک به سر ماهی و علت هایی که دارای پیچیدگی زیاد تری هستند نزدیک به دم ماهی قرار میدهیم .
8. گام هشتم – این مرحل ; گام تجزیه و تحلیل تیغه ها یا شاخه ها است , در این مرحله قصد ما انتخاب علت هایی است که مهمتر از بقیه هستند و باید به آنها توجه بیشتری در زمان حل مسعله شود .
9. گام نهم – بعد از دسته بندی و اولویت بندی می توانیم به رفع عوامل بروز مسئله و بر مبنای اولویت بندی بپردازیم تا در نهایت با رفع تمام عوامل بروز مسئله , بتوانیم مشکل اصلی خود را برطرف نماییم .
ساختن یک چیز جدید
1. کنتر : معتقد است نو آوری شامل شکل گرفتن ایده , پذیرش و اجرای ایده های جدید در فرایند , محصولات و خدمات است .
2. کویین : نو آوری را اولین تحویل و تبدیل یک ایده به عمل در یک فرهنگ تعریف می کند .
3. فارووست : نو آوری را معرفی و کاربرد آگاهانه ایده ها برای طراحی و ارائه محصولات , یا فرایندی جدید می دانند , که منجر به تامین نیاز افراد , گروه ها , سازمان ها یا اجتماع می شود .
1- مواد یا قطعات جدید 2- ارائه فرایندهای جدید 3- ایجاد بازارهای جدید
1- نو آوری , باعث رشد اقتصادی است
2- نو آوری , با عدم اطمینان ( تردید ) همراه است
3- نو آوری , رفاه اتماعی را افزایش می دهد
4- نو آوری , موجب برتری رقابتی می شود
5- نو آوری , هزینه ها را کاهش می دهد
6- نو آوری , در آمد را افزایش می دهد
7- نو آوری , عملکرد ناموفق گذشته را جبران می کند
8- نو آوری , استفاده از فرصت ها را ممکن می سازد
9- نو آوری , مبتنی بر دانش افزایی و یاد گیری است
10- نو آوری , موجب نو آوری می شود
11- نو آوری , بازگشت سرمایه را بهبود می بخشد
12- نو آوری , بقای سازمان را تضمین می کند
1- نیاز 2- ایده / نظر 3- ارائه طرح 4- پذیرفتن 5- اجرا 6- منابع
برای اینکه تغییری به اجرا در آید طبیعتا منابع مالی و نیروی متخصص باید اختصاص داده شود .
نیاز به تغییر وقتی به وجود می آید که افراد از عمکلرد موجود ناراضی باشند . به عبارتی دیگر مشکلی را بین عملکرد واقعی و مطلوب حسن نمایند .
نوعی رویکرد الگوریتمی برای حل ابداعانه مسائل فنی و فناورانه
1- دستیابی به نوعی نگرش جامع علمی به ابداعات و اختراعات
2- شکل گیری جنبه های بسیار مهمی از علم خلاقیت شناسی
3- دستیابی به نوعی جهان بینی خلاق
4- کشف انواعی از راه حل ها برای مسائل ابداعی , یعنی مسائلی که با روش های معمول راه حل آنها به دست نمی آید
5- دستیابی به بهترین و موثرترین راه حل ها برای انواع مسائل علمی , فنی , انسانی و اجتماعی
6- پیش بینی روند ابداعات و اختراعات در آینده ( خلاقیت شناسی آینده شناختی )
7- ارائه آموزش های نوین مبتنی بر TRIZ در مدارس و دانشگاه ها ( خلاقیت شناسی پرورشی مبتنی بر TRIZ )
8- تسهیل و تسریع روند رشد و توسعه علوم و فناوری .
در خلاقیت – فرد فقط ایده و نظر خودرا در ذهن
خود مجسم کرده و دست به عملی هنوز نزده است .
در نو آوری - فرد پس تفکر در باره نظریه
خود آنرا عملی نموده و اجرا می کند .
ابتدا ایده ایی از خلاقیت استنتاج شده و سپس به وسیله نو آوری به یک کالا یا خدمت تبدیل می شود . اگر چه واژه خلاقیت و نو آوری به طور مترادف استفاده می شود اما اغلب محققان معتقدند که دو اصطلاح نوآوری و خلاقیت باید به طور جدا مدنظر قرار گیرند , چراکه دارای معنای و تعاریف جداگانه ای هستند .
1- خلاقیت , بیشتر یک فعالیت فکری و ذهنی بوده , اما نو آوری , غالبا جنبه عملی داشته و در حقیقت محصول نهایی عمل خلاقیت می باشد .
2- خلاقیت یک اندیشه و فکر نو بوده در حالی که نو آوری , عملی ساختن آن اندیشه و افکار نوین می باشد به عبارت دیگر خلاقیت اشاره به قدرت ایجاد اندیشه های نو داشته و نو آوری به معنی کاربردی ساختن آن افکار نو تازه می باشد .