جزوه دونی

جزوه دونی

جزوات دانشگاهی
جزوه دونی

جزوه دونی

جزوات دانشگاهی

کار آفرینی

کار آفرینی


 

 

توضیحات

نمره کلاسی =  3 نمره         نمره امتحان کتبی = 16 نمره              حضور و غیاب = 1 نمره

 

کار کلاسی

1 - پرژه کارآفرینهای سال 90 تا 96


 

 

کار آفرینی

کار آفرینی

کار آفرینی = خلاقیت +نو آوری

تفکر همگرا

اطلاعات و نمادهایی که در حافظه درازمدت وجود دارد و اگر ما آنها را عینا استفاده کنیم تفکر همگرا میباشد .

تفکر خلاقیت

اطلاعات و نمادهایی که در حافظه درازمدت وجود دارد و اگر ما آنها را تغییر دهیم می شود تفکر واگرا که همان تفکر خلاقیت است .

خلاقیت

ارزش – تازگی – ایده

جایگاه خلاقیت و نو آوری

خلاقیت در ذهن و نو آوری در عمل میباشد .

نیازهای مازلو



 

 

 

 

 


نکته :

خلاقیت – تازگی – مدیریت – کسب و کار

سیر تایخی مفهوم کار آفرینی :

بطور کلی به 5 دوره تقسیم می شود .

1.      دوره اول :
هزاره اول قرون 15 و 16 در این دوره به صاحبان پروژه های بزرگ که مسئولیت اجرایی این پروزه ها همانند ساخت کلیسا , قلعه ها تاسیسات نظامی و ... از سوی دولت های محلی به آنها واگذار گردید , کاآرین اطلاق می شد .
در این دوره پذیرش مخاطره لاظ نشده است .

2.      دوره دوم (هزاره دوم ) قرن 17 میلادی
این دوره همزمان با شروع انقلاب صنعتی در اروپا بوده – مخاطره پذیری در این دوره به کار آفرین افروده شد . کارآفرین در این دوره شامل افرادی همانند بازرگانان و صنعت گران و دیگر ساکنان خصوصی می شد .

3.      دوره سوم ( هزاره سوم ) قرون 18 و 19
در این دوره کار آفرین فردی است که مخاطره می کند و سرمایه مورد نظر خودرا از طریق وام تامین می نماید .

***        تاده 1980 سه موج وسیع , موضوع کارآفرینی را به جلو رانده است :

1.      موج اول  ( پیش نوین گرایی )            کشاورزی

2.      موج دوم ( نوین گرایی )                              ماشین بخار , مدیریت کلاسیک که شامل مدیریت علمی (تیلور) , مدیریت بروکراسی (وبر) , کارایی مدنظر بود

3.      موج سوم ( پسا نوین گرایی یا پست مدرن )         آموزش مجازی – دانشگاه نجازی , تغییر لحظه ایی اطلاعات
نئو کلاسیک : رهبری (اثر بخشی مد نظر بود )

 

کارآفرینی چیست ؟   (Entrepreneurship )

کار آفرین کسی است که متعهد می شود خطر پذیری یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی , اداره و تقبل نماید .
همه براین باورند که کار آفرین , موتور محرکه توسعه اقتصادی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است .

دلایل محم کشورها به معقوله کار آفرینی ؟

1.      تولید ثروت

2.      توسعه فناوری

3.      اشتغال مولد

کار آفرن کیست ؟

کار آفرینان منابع را مدیریت می کنند تا چیز تازه ای بسازند , اعم از شغل تازه یا کالا یا خدمات یا تی بازار تازه .

اهمیت و دلایل توجه به نقش کار آفرینی ؟

1.      کار آفرینی , موجب گردآوری پس اندازهای عمومی , بی هدف و سرگردان می شود .

2.      کار آفرینی , موجب ایجاد شغل در سطح وسیع می شود .

3.      کار آفرینی , به توسعه متوازن منطقه ایی منجر می شود و همچنین باعث کاهش تمرکز اقتصادی در منطقه خواهد شد .

4.      کار آفرینی , منجر به توزیع مجدد ثروت و در آمد به صورت عادلانه در جامعه می شود .

5.      کار آفرینی , کیفیت زندی را بهبود می بخشد .

 

انواع کار آفرینی

 
انواع کار آفرینی :

1.      کار آفرینی فردی

2.     

کار آفرینی سازمانی

 
کار آفرینی سازمانی













 

 

 

 


کار آفرینی مستقل :

فردیست که مسئولیت جمع آوری منابع لازم برای شروع یا رشد کسب و کاری را بسیج می نماید و تمرکز او بر نو آوری و توسعه فرایند , محصول و خدمات جدید می باشد .

کار آفرینی سازمانی :

هر سازمانی می تواند محیطی را فراهم کند که در آن تمام افراد بتوانند در انجام امور کار آفرینی مشارکت کنند .

کار آفرینی شرکتی ( گروهی )

کار آفرینی شرکتی به مفهوم تعهد شرکت به ایجاد و معرفی محصولات جدید , فرایندهای جدید و نظام های سازمانی نوین است .

کار آفرینی اجتماعی :

به سه نوع تقسیم می شوند

کار آفرینی در یک زمینه اجتماعی برای سازمانهای غیر تجاری و اقتصادی کار آفرینی اجتماعی را در بر می گیرد و به سه نوع تقسیم می شوند .

1.      کار آفرینی اجتماعی یک پارچه

2.      کار آفرینی توزیع مجدد

3.      کار آفرینی اجتماعی مکمل

کار آفرینی اجتماعی یک پارچه :

هر فعالیت اقتصادی که به طور روشن و به منظور ایجاد دستاوردهای مثبت اجتماعی بر پایه ارزش ها و نیازهای اجتماعی طراحی شده باشد .

کار آفرینی اجتماعی توزیع مجدد :

هر فعالیت اقتصادی که در یک سازمان و یا نحاد غیر انتفاعی انجام شود تا به وسیله آن از توانایی ها و فرصت های موجود برای کاهش هزینه ها و یا افزایش درآمد ها و تنوع بخشی به آن استفاده کند . از نوع توزیع مجدد است

کار آفرینی اجتماعی مکمل

Oval: 1هر گاه یک سازمان یا نهاد غیر انتفاعی بخش نوینی را برای فعالیت های اقتصادی خود به طور رسمی تاسیس کند تا از منابع آن , هزینه های بخش غیر انتفاعی خو درا تامین کند .

Oval: 3Oval: 4Oval: 2فرایند کار آفرینی

1.      شناسایی و ارزیابی فرصت

2.      تدوین طرح تجاری

3.      تامین منابع مورد نیاز

4.      اداره بنگاه تاسیس شده

 

شناسایی و ارزیابی فرصت

کارآفرینان قادر هستند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند . به عبارتی ریسک پذیری عاقلانه را انجام می دهند .

فرصت : مجموعه شرایطی است که نیازی را برای یک محصول یا خدمت جدید به وجود می آورد .

اداره بنگاه تاسیس شده

·        چشم انداز

·        ماموریت

تاثیرات کار آفرینی

1.      عوامل اجتماعی

2.      اقتصادی

3.      جمعیت شناسی

4.      الگوی نقش شرایط

5.      کودکی و تحصیلات

6.      تجربه کاری

عوامل روان شناختی

·        تجربه کاری

·        عوامل اجتماعی

·        عوامل اتصادی

عوامل جمعیت شناسی

·        سن                    *جایگاه اجتماعی

·        تجربه کاری          *الگوی نقش

 

·        توفیق طلبی = تمایل به انجام کار

 

صفات ویژگی های افراد کار آفرین

نیاز به توفیق طلبی

نیاز به توفیق طلبی ( تمایل به انجام کار )

تمایل به انجام کار در استاندارد های عالی به قصد موفقیت در موقعیت های رقابتی

خلاقیت

·        فروید اندیشیدن خلاق را نوعی رویای روز یا خیال باقی می داند

·        گیلفورد به دو نوع تفکر همگرا واگرا اشاره می کند

ویژگی های افراد کارآفرین

1.      تمرکز

2.      انگیزش

3.      تحمل ابهام

4.      آینده نگری

تحمل ابهام

قدرت تحمل ابهام عبارت است از پذیرفتن عدم قطعیت به عنوان بخشی از زندگی , توانایی ادامه حیات با دانش ناقص درباره محیط و تمایل به آغاز فعالیتی مستقل بی آنکه شخص بداند آیا موقف خواهد شد یا خیر ....

تمرکز

در تمام لحظات با تمرکز بر چشم انداز , همه انرژی , وقت و سایر منابع را حول این هدف مصروف نماید .

انگیزش

نیاز خود شکوفایی یک از مهم ترین انگیزه های کارآفرینان در محقق کردن جشم انداز خود است.

سود مالی بندرت انگیزه کارآفرینان قرار میگیرد چرا که پول به تنهایی نمی تواند انگیزه انجام تمام زحماتی باشد که در شروع یک فعالیت کار فرینانه لازم است .

آینده نگر بودن و داشتن چشم انداز

چشم انداز برای شخص کارآفرین کاملا شفاف و خالی از هرگونه ابهام بوده , داشتن چنین چشم انداز به کارآفرین کمک می کند تا حرکتی مستمر و بدون سردرگمی و مستقیم به سمت هدف داشته باشد .

 

تعریف خلاقیت

خلاقیت , یعنی تلاش برای ایجاد یک تغییر هدف دار در حد مسائل اجتماعی یا اقتصادی سازمان .

یک مورد کافیست

·        خلاقیت , به کار گیری توانایی های ذخنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است .

·        خلاقیت , یعنی توانایی پرورش و تولید اندشه جدید در موضوع مدیریت و همچنین تولید یک محصول , نو است .

·        خلاقیت , عبارت است از طی کردن راهی تازه یا پیمودن یک راه طی شده قبلی به طریق نوین .

تعریف تفکر همگرا

تفکر همگرا اطلاعات و نماد هایی که در حافظه دراز مدت شما قرار دارد . و آنرا عینا استفاده کنید ( بدون تغییر )

( یک مورد کافیست )

·        در تفکر همگرا , امور مربوط به هم , در نظر گرفته و امور نامربوط , کنار گذاشته می شوند . ولی در تفکر واگرا , بین امور نامربوط ارتباط بر قرار می شود .

·        فردی که دارای تفکر واگرا یا خلاق است , سعی می کند , عناصر و اجزاء نامربوط را به متصل کند

·        در تفکر همگرا , امکان اشتباه نیست و فرد سعی دارد , از اشتباه پرهیز نماید , در تفکر واگرا و خلاق , به فد فرصت اشتباه داده می شود .

·        برای تفکر منطقی و همگرا , جهت مشخص است , اما مسیر خاصی در تفکر واگرا وجود ندارد و مقصد مشخص نیست .

تفکر واگرا

تفکر واگرا اطلاعات و نماد هایی که در حافظه   دراز مدت شما قرار دارد ولی انهارا تغییر دهید .
 تفکر واگرا همان خلاقیت است .

 

تعریف خلاقیت از دیدگاه اجتماعی

( یک مورد کافیست )

·        خلاقیت , عبارت است از فرایند یافتن راه های جدید برای انجام دادن بهتر کارها .

·        خلاقیت , یعنی توانایی ارائه راه حل جدید برای حل مسائل و مشکلات موجود در سازمان ها .

·        خلاقیت , یعنی ارائه افکار و طرح های نوین برای برای تولیدات و خدمات جدید .

تعیرف خلاقیت از دیدگاه سازمانی

خلاقیت همان تمایل و ذوق به ایجاد کار   و تولید بوده که در همه افداد و در کلیه سنین به طور بالقوه   وجود داشته و با محیط اجتماعی – فرهنگی پیوستگی مستقیم و نزدیکی دارد . در شرایطی مناسب نیز لازم است تا این تمایل طبیعی به خود شکوفایی تحقق بپیوندد به عبارتی خلاقیت یعنی چدید آوردن دستاوردهای جدید و ارزشمند , بر اساس نوعی تفکر که در کلیه افراد کمابیش وجود دارد .

 


 

5 – خود یابی و خود شکوفایی

4 – احترام به خود و دیگران

3 – اجتماعی

2 – ایمنی

1 - فیزیولوژیکی

مدل خلاقیت آلبرشت

1.      جذب

2.      الهام

3.      آزمایش

4.      پالایش

5.      عرضه

ویژگی های افراد خلاق

1.      سلامت روانی و ادراکی

2.      انعطاف پذیری اداراک

3.      ابتکار

4.      ترجیح دادن پیچیدگی نسبت به سادگی

5.      استقلال رای و داوری

موانع خلاقیت

موانع بیروی خلاقیت

1.      آداب و رسوم

2.      همرنگی

3.      قوانین و مقررات

4.      شغل

5.      نگرانی و ترس از عدم استقبال اجتماعی

موانع فردی خلاقیت

1.      عادت

2.      ترس از عدم موفقیت

3.      عدم انعطاف پذیری

4.      عدم اعتماد به نفس

5.      دوری از موقعیت های مهم


 

تکنیک طوفان ذخنی یا هم اندیشی مستقیم ( روش انتقاد و پیشنهادات شفاهی )

 

طوفان ذهنی یکی از شیوه های برگزاری جلسات و مشاوره و دستیابی به انبوهی از ایده ها برای حل خلاق مسائل می باشد .

1.      در خصوص پیشنهادهایی که از سوی افراد مطر می شود هیچ گاه نباید فضاوتی صورت گیرد . زیرا سبب تشویق افراد شده تا تمام ایده ها و نظرات خود را مطرح کنند .

2.      از تمامی ایده های پوچ و غیر عملی استقبال شود .

3.      کمیت ایده ها هدف اصلی است چراکه این امر به کیفیت می انجامد .

4.      ایده ها و نظرات و پیشنهادها را می توان با یکدیگر ترکیب و در نهایت اطلاح و انتخاب کرد .

تکنیک توهم خلاق

خیلی اوقات آن چه را که فکر می کنیم واقعیت است . واقعیت نیست . واقعیت ها با پنج حس انسان درک می شوند .چیزهایی که چشم می بیند و طوری که مغز آن را تفسیر می کند باعث این خطا می شود . چشم می بیند , اما وظیفه ذهن چیز دیگری است . کار ذهن مرتب کردن , دسته بندی و قابل فهم کردن جرقه هایی است که پس از دیدن , مغز آن را ایجاد می کند .

هدف این تکنیک این است که شما بتوانید با قدرت توقم بعضی از اوقات با خطاهای عمدی طور دیگری به مسائل نگاه کرده تا بدین وسیله اصل واقعیت موضوع را در یابید . این سعی باعث می شود مقداری اطلاعات از شکاف های م.جود در بافت های عصبی , آزاد شده و به وسیله پیوند با اطلاعات قبلی , الگوی ذهنی جدیدی ساخته شود و یا موضوع از الگوی ذهنی قبلی به الگوی دیگری انتقال یابد .

تکنیک DOIT

مخفف چهار کلمه : Define , Open , Identify , Transform

منظور از انتخاب این واژگان این است که برای حل مشکل لازم است ابتدا موضوع و مساله را دقیق تعریف و مشخص نمود و سپس ذهن را برای راه حل های مختلف باز نگه داشته تا بهترین راه حل شناسایی و در نهایت آن را به عمل تبدیل کرد .

تکنیک اسکمپر ( فقط واژه )

هدف اصلی این تکنیک قدرت تصور است تا آن را در جهاد و ابعاد مختلف و ضروری به حرکت در آورد .

حرف S SUBSTITUTIE 0 ( جایگزینی )

جایگزینی : به جای او چه کسی را می توان به کار گمارد ؟ - از چه فرایند دیگری می توانیم استفاده کنیم

حرف c COMBINE  ( ترکیب کردن )

موقعیت وضغیت فعلی با چه چیز دیگری می تواند مخلوط شود ؟ -

حرف A   -  ADAPT   ( راحتی – سازگاری )

آن را شبیه به چه چیزی می توانیم بسازیم ؟
ایده نوشیدن نوشابه بانی – یک ایده خلاق است که خمیده کردن و به صورت
L   در آوردن نی سبب راحتی و زیبایی بیشتر شده است .

حرف M  - MAGINFY/MODIFY   ( تغییر بزرگ سازی )

پاسخ به اینکه اگر رنگ را تغییر , سرعت , شکل و ... را تغییر دهیم چطور می شود ؟
چند مداد بزرگ و غول پیکر می تواند طرح بسیار زیبایی به ورودی یک دانشگاه بدهد  - کپسول آنتی بیوتیک را می توان چند هزار برابر کرد و به عنوان تابلو یک داروخانه مورد استفاده قرار داد .

حرف P   - PUT TO OTER PURPOSES/USES  ( استفاده در سایر موارد )

چه استفاده ایی می توان از مواد زائد آن کرد ؟
روزی نووانی این سوال را از خود پرسید که (( چه استفاده ای می توانم از این ماشین جسن زنی خراب بکنم ؟))
سپس ماشین چمن زنی را به دوچرخه خود وصل کرد و بدین طریق اولین موتور گازی دنیا متولد شد . آن نوجوان (( سویی شیرو هوندا )) بود .

حرف E  -  ELIMINIATE   ( حذف کردن )

چه چیزی را می توان حذف کرد ؟
حذف سیم تلفن باعث بوجود آمدن تلفن های همراه گشت .

حرف R   -  REVERSE/REARRENGE   ( باز آرایی / معکوس سازی )

اگر به جای جمله بعد از فروش پس گرفته نمی شود . در مقابل مشتری ها بنویسیم بعد از فروش پس گرفته می شود . چه اتفاقی خواهد افتاد ؟
آیا مشتری با اطمینان بیشتری خرید نخواهد کرد .

 

تکنیک دهم شکستن مفروضات

یک از موانع مهم خلاقیت , مفروضات قبلی است که ناخود آگاه اجازه نمی دهد فکر در همه جهات به حرکت در آید , بسیاری از مفروضات قبلی ممکن است در اصل همان زمانی که در ذهن ما ایجاد شده اند , غلط باشند , مثل خطرناک بودن دوچرخه در ذهن کسی که خواب تصادف شدید با دوچرخه را دیده است .

تکنیک دلفی

روش انتقاد کتبی – صندوق پیشنهادات و انتقادات و پیشنهادات
این تکنیک همانند تکنیک طوفان ذهنی است با این تفاوت که در این شیوه افراد روبروی هم نیستند . در روش طوفان ذهنی به دلیل خجالت و شرم و یا حتی عدم تمرکز کافی افراد نمی توانستند تمام نظرات خودرا ارائه دهند ولی در این روش شخص تمام انتظارات و پیشنهادات خود را در کاغذ نوشته و این درخواست به دستور رئیس می باشد که هر شخص بصورت جداگانه این کار را انجام می دهد و نیازی هم نیست که شخص اسم خودرا بنویسد .


 

تکنیک استخوان ماهی

1.      گام اول – ابتدا مساله را شناسایی و تعریف می کنیم .

2.      گام دوم – پس از شناسایی و تعرف مساله , آن را داخل دایره و در سمت راست برگه کاغذ می نویسیم

3.      گام سوم – یک خط مستقیم به سمت چپ می کشیم که در واقع این خط شبیه به ستون فقرات ماهی است .

4.      گام چهارم – حالا نوبت به تیغه های ماثی است که برای ترسیم آن خطوطی مورب را با زاویه 45 درجه نسبت به خط ستون فقرات ماهی ترسیم می کنیم .

5.      گام پنجم – در این مرحله هریک از تیغه ها را که نشان دهنده علت های اصلی مساله است , از طریق طوفان ذهنی بررسی وواکای می کنیم و در برابر هریک از خطوط مورب یکی از دلایل اصلی را که منجر به بروز مساله شده است می نویسیم .

6.      گام ششم – در این مرحله در صورتی که لازم دیدیم می توانیم زیر شاخه هایی را به تیغه های ماهی برای تحلیل بیشتر اضافه کنیم و می توانیم در هریک از شاخه هایی که عوامل اصلی بروز مساله را نشان می دهند , دقیق تر شده و عوامل جزئی تری که باعث بروز مساله شده است را اضافه کنیم . این روند و اضافه کردن زیر شاخه ها را تا هر سطحی که لازم است ادامه می دیم تا در نهایت به مجموعه ایی از عوامل تاثر گذار که باعث ایجاد مساله شده اند برسیم .

7.      گام هفتم – در این مرحله باید علت ها را اولویت بندی کنیم به این ترتیب علت هایی که دارای پیچیدگی کمتری هستند نزدیک به سر ماهی و علت هایی که دارای پیچیدگی زیاد تری هستند نزدیک به دم ماهی قرار میدهیم .

8.      گام هشتم – این مرحل ; گام تجزیه و تحلیل تیغه ها یا شاخه ها است , در این مرحله قصد ما انتخاب علت هایی است که مهمتر از بقیه هستند و باید به آنها توجه بیشتری در زمان حل مسعله شود .

9.      گام نهم – بعد از دسته بندی و اولویت بندی می توانیم به رفع عوامل بروز مسئله و بر مبنای اولویت بندی بپردازیم تا در نهایت با رفع تمام عوامل بروز مسئله , بتوانیم مشکل اصلی خود را برطرف نماییم .

تعاریف نو آوری

ساختن یک چیز جدید

1.      کنتر : معتقد است نو آوری شامل شکل گرفتن ایده , پذیرش و اجرای ایده های جدید در فرایند , محصولات و خدمات است .

2.      کویین : نو آوری را اولین تحویل و تبدیل یک ایده به عمل در یک فرهنگ تعریف می کند .

3.      فارووست : نو آوری را معرفی و کاربرد آگاهانه ایده ها برای طراحی و ارائه محصولات , یا فرایندی جدید می دانند , که منجر به تامین نیاز افراد , گروه ها , سازمان ها یا اجتماع می شود .

1-     مواد یا قطعات جدید   2-  ارائه فرایندهای جدید   3-  ایجاد بازارهای جدید

ویژگی های نو آوری  ( 4 مورد )

1-     نو آوری , باعث رشد اقتصادی است

2-     نو آوری , با عدم اطمینان ( تردید ) همراه است

3-     نو آوری , رفاه اتماعی را افزایش می دهد

4-     نو آوری , موجب برتری رقابتی می شود

5-     نو آوری , هزینه ها را کاهش می دهد

6-     نو آوری , در آمد را افزایش می دهد

7-     نو آوری , عملکرد ناموفق گذشته را جبران می کند

8-     نو آوری , استفاده از فرصت ها را ممکن می سازد

9-     نو آوری , مبتنی بر دانش افزایی و یاد گیری است

10-  نو آوری , موجب نو آوری می شود

11-  نو آوری , بازگشت سرمایه را بهبود می بخشد

12-  نو آوری , بقای سازمان را تضمین می کند

فرایند نو آوری

1-     نیاز        2-  ایده / نظر       3-  ارائه طرح      4-  پذیرفتن          5-  اجرا             6-  منابع

تخصیص منابع

برای اینکه تغییری به اجرا در آید طبیعتا منابع مالی و نیروی متخصص باید اختصاص داده شود .

تشخیص نیاز

نیاز به تغییر وقتی به وجود می آید که افراد از عمکلرد موجود ناراضی باشند . به عبارتی دیگر مشکلی را بین عملکرد واقعی و مطلوب حسن نمایند .

نظریه حل ابداعانه مساله یا تکنیک TRIZ

نوعی رویکرد الگوریتمی برای حل ابداعانه مسائل فنی و فناورانه

فواید و کاربردهای TRIZ   ( 4 مورد )

1-     دستیابی به نوعی نگرش جامع علمی به ابداعات و اختراعات

2-     شکل گیری جنبه های بسیار مهمی از علم خلاقیت شناسی

3-     دستیابی به نوعی جهان بینی خلاق

4-     کشف انواعی از راه حل ها برای مسائل ابداعی , یعنی مسائلی که با روش های معمول راه حل آنها به دست نمی آید

5-     دستیابی به بهترین و موثرترین راه حل ها برای انواع مسائل علمی , فنی , انسانی و اجتماعی

6-     پیش بینی روند ابداعات و اختراعات در آینده ( خلاقیت شناسی آینده شناختی )

7-     ارائه آموزش های نوین مبتنی بر TRIZ   در مدارس و دانشگاه ها ( خلاقیت شناسی پرورشی مبتنی بر TRIZ  )

8-     تسهیل و تسریع روند رشد و توسعه علوم و فناوری .

شباهت و تفاوت های خلاقیت و نو آوری

در خلاقیت – فرد فقط ایده و نظر خودرا در ذهن خود مجسم کرده و دست به عملی هنوز نزده است .
در نو آوری -  فرد پس تفکر در باره نظریه خود آنرا عملی نموده و اجرا می کند .

ابتدا ایده ایی از خلاقیت استنتاج شده و سپس به وسیله نو آوری به یک کالا یا خدمت تبدیل می شود . اگر چه واژه خلاقیت و نو آوری به طور مترادف استفاده می شود اما اغلب محققان معتقدند که دو اصطلاح نوآوری و خلاقیت باید به طور جدا مدنظر قرار گیرند , چراکه دارای معنای و تعاریف جداگانه ای هستند .

1-     خلاقیت , بیشتر یک فعالیت فکری و ذهنی بوده , اما نو آوری , غالبا جنبه عملی داشته و در حقیقت محصول نهایی عمل خلاقیت می باشد .

2-     خلاقیت یک اندیشه و فکر نو بوده در حالی که نو آوری , عملی ساختن آن اندیشه و افکار نوین می باشد به عبارت دیگر خلاقیت اشاره به قدرت ایجاد اندیشه های نو داشته و نو آوری به معنی کاربردی ساختن آن افکار نو تازه می باشد .

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد